airemsa2

ALLMÄNT ANMÄLAN PROGRAM

ai-2

08.30-09.00: Registrering

09.00-09.10: Inledning

Dagen introduceras av moderatorn Pär Ström.

Pär är civilingenjör och författare till ett tiotal böcker, de flesta om IT. Han har arbetat med IT på olika sätt i mer än 20 år. Han var ledamot av alliansregeringens IT-råd. Pär driver företaget Atomer och bitar.

09.10-09.50: Människan och AI – vänner eller fiender?
Daniel Akenine, Microsoft

Artificiell intelligens har lyckats åstadkomma saker vi trodde var omöjliga för bara några år sedan. Och om ett år eller två kan ännu mer åstadkommas, för utvecklingen går väldigt fort nu. Men hur långt kan AI och expertsystem nå i sin funktion, och hur jobbar vi bäst tillsammans, människor och tänkande programvaror? Vad bör göras av en människa, och vad görs bättre av en maskin?

Daniel Akenine är fysiker, föreläsare, författare och tidigare hjärnforskare på Karolinska Institutet. Han arbetar som teknik- och säkerhetschef på Microsoft, och blev 2015 utsedd till en av världen främsta experter inom IT-arkitektur. Daniel är också en romanförfattare med den senaste boken ”11 gram sanning” som handlar om hur ”fake news” kan användas för att manipulera vår värld.

09.52-09.55: Vår utställare under dagen Exakta Decision presenterar sig under 3 minuter

09.55-10.15: KAFFE & SMÖRGÅS MED MINGEL

10.15-10.55: Hur lösa behovet av AI-stöd i marknadsföringen?
David Nilsson, Smarketing

De flesta marknadschefer har inte den tid som krävs för att sammanställa all data och skapa en överblick utan att ta hjälp av AI. Hur får vi förmågan att skapa oss insikter/kunskap som gör det möjligt att ta smarta datadrivna beslut snabbt nog för att möta den digitala kundens krav? Hur/vad är vi beredda att betala för vårt AI-stöd?

Utbudet av Martech & Adtech-leverantörer (MAD-tech) är enormt. Dessutom lanseras allt fler specialiserade AI-baserade tjänster.  De flesta av oss har byggt vår MAD-tech baserat på en ”best-of-breed”-tanke. Det innebär att vårt team fortfarande består av individer som fortsatt jobbar i små öar av analys- och optimeringsverktyg. Hur löser vi behovet av att, som ledare, kunna överblicka en så fragmenterad verksamhet? Undersökningar visar att endast 3% av oss marknadschefer tycker att våra fragmenterade verktyg verkligen ger den utväxling vi förväntar oss.

Om det vi behöver inte alltid finns att köpa – är alternativet då att bygga själv? Den spetskompetens som krävs inom AI för att själva kunna bygga egna lösningar, som passar oss som marknadschefer, är fortfarande en trång och dyr resurs. Hur löser vi detta? Davids presentation grundar sig i de insikter han fått efter ett år av analys av marknaden av AI-stöd för marknadsförare.

David Nilsson från Smarketing har i över 20 år arbetat med att driva smartare marknadsföring som ledare för olika marknads- och säljavdelningar. Han har gjort detta i allt från små ägarledda startups till stora börsnoterade bolag. David har erfarenhet från många olika branscher, på många geografiska marknader, som utsatts för olika typer av digitaliseringsvågor.  Han arbetar nu som interimsmarknadschef och driver igång en ny startup med inriktning mot AI-stöd för just marknadschefen: Smarketing.ai.

11.00-11.50: Kognitiv affärsverksamhet – praktiska affärstillämpningar av AI-systemet Watson
Bengt Eliasson, IBM

Med ’kognitiv’ menas maskintänkande. IBM har i sin pågående transformation satsat mycket på sin AI-plattform Watson med tillhörande kringteknologier, och de börjar se riktigt intressanta kognitiva lösningar inom områdena ”commerce” och “marketing”. Utmaningar som varit olösliga under många år verkar nu plötsligt gå att lösa med hjälp av kognitiv teknologi – artificiell intelligens och maskininlärning. Några aktuella exempel från USA är budskap i marknadsföringen som är kopplade till externa faktorer såsom aktuellt väder på olika orter, och banner-annonser för livsmedel som innehåller recept som är unika för varje visning (där Watson förutser vilket recept som passar bäst för respektive person, baserat på hans eller hennes efterlämnade data).

Bengt Eliasson är Industry General Manager på IBM. Han leder IBM:s satsningar inom “consumer industries”, och har under sina 20 år inom nordisk handel och fem år inom teknikbranschen (IBM) kunnat följa och utveckla dialogerna med Nordens mest innovativa retailers och brands.

11.55-12.55: LUNCH MED MINGEL

12.55-13.35: Marknadsföring bortom AI
Magnus Johansson, Rocket Fuel

Under 2016 seglade en ny trend upp inom marknadsföring – artificiell intelligens (AI) och maskininlärning. Tekniken i sig är inte ny, men utvecklingen har gått framåt med stormsteg och allt fler inom industrin har fått upp ögonen för möjligheterna. Med detta har även ett nytt begrepp vuxit fram – prediktiv marknadsföring. En metod som gör allt det som programmatisk marknadsföring kan, fast bättre. För marknadsförare är det en öppen dörr in till en ny och spännande dimension där data, AI och modellering resulterar i ökad ROI.

Magnus Johansson är Nordenchef vid Rocket Fuel. Han har en lång erfarenhet av, och brinner för, den digitala utvecklingen inom reklam och marknadsföring. Förutom att utveckla Rocket Fuels verksamhet i Norden så kommenterar och trendspanar han i olika sammanhang på temat digital marknadsföring. Rocket Fuel är ett mjukvaruföretag som tillhandahåller en plattform för prediktiv marknadsföring med hjälp av artificiell intelligens. Företaget verkar idag på än 20 platser internationellt och har sitt huvudkontor i Redwood City, Kalifornien.

13.40-14.20: Automatiserad försäljning och kundtjänst med intelligenta botar
Jonatan Dehnisch, Cartina

Automatisering av försäljning och kundtjänst spås bli nästa del i digitaliseringen av kundinteraktionen. Avancerad artificiell intelligens och kundens förflyttning till digitala kanaler har möjliggjort en helt ny typ av virtuella assistenter och chatbotar – smarta programvaror som beter sig som människor. Jonathan går igenom vilken roll de kan ta för din kundupplevelse, hur de kan appliceras redan idag och varför chatbotar och digitala assistenter är här för att stanna.

Jonatan är managementkonsult på Cartina med erfarenhet från bland annat datastrategier och digital transformation. Han har en stark passion for AI och hur organisationer kan implementera intelligent automatisering i allt från kundtjänst till prediktiv analys. Cartina är ett managementkonsultbolag med digital spetskompetens som fokuserar på digital affärsutveckling och transformation. Företaget driver förändringen inom i huvudsak fyra områden: Innovation, interaktioner, datadrivet beslutsfattande och automation/AI. Cartinas kunder innefattar allt från framträdande tech start-ups till några av Sveriges största bolag.

14.25-14.45: KAFFE MED NÅGOT SÖTT MED MINGEL

14.45-15.25: AI räddar e-handeln från valfrihetens tyranni
Hossein Madanee, HiQ

Idag blir e-handelskunder stressade av de många val de måste göra och det gigantiska utbud som finns bara en knapptryckning bort. E-handel håller på att utvecklas till en valfrihetens tyranni. Stora krav ställs på branschen att förenkla kundresan och minska antalet val, och det är här som AI och maskininlärning kommer in i bilden. Det handlar om att automatisera processen och skapa en förbättrad och förenklad kundinteraktion. Hossein går igenom hur AI kan skapa en mer relevant och värdefull kundinteraktion inom e-handeln med hjälp av smart data. Han berör AI:s påverkan på marknadsföring, försäljning och kundservice, liksom hur trenderna ser ut och hur man kommer igång. Intressanta case redovisas.

Hossein Madanee är business developer and senior business consultant på HiQ. Han har jobbat inom IT och marknadsföring sedan 1999 och har erfarenhet både inom B2C och B2B, de senaste tio åren med fokus på e-handel, digital marknadsföring och Customer Experience Management. Idag jobbar Hossein med affärsutveckling inom CXM på HiQ i Göteborg. HiQ skapar en bättre värld genom att förenkla och förbättra människors liv med teknik och kommunikation. Företaget har fler än 1500 specialister och finns i fyra länder.

15.30-16.10: What does AI and machine learning mean for salespersons today?

Baman Motivala, Salesforce

Artificial Intelligence is all around us today. In our consumer apps, in our devices, and in the news. It has the power to make every organization smarter, every employee more efficient and it will transform how companies connect to customers and consumers. Salesforce is democratizing AI by giving companies predictive features aimed at giving salespersons higher quality prospects to work with. Salesforce also introduces AI in marketing, commerce and its other cloud platforms. Join us to learn more about how AI is changing both the world as we know it and enterprise software.

Baman Motivala is Area Vice President of Salesforce Nordic. Salesforce is a global company that offers one of the best platform solutions on the market to help companies communicate with their customers in new ways.

16.20: AVSLUTNING

(Varje talare står själv för beskrivningen av sig själv och sitt företag)

 

Tid och plats

Tisdagen den 25 april 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. kl 9.00-16.20.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad

2995:- exkl moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. (Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder. Fakturering sker vid anmälan.)

Bra rabatt

Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare. Samtliga namn behövs inte från början.

OBS OBS VIKTIGT

Invänta en personlig bekräftelse via email på att vi har tagit emot anmälan.

Arrangör

Atomer och bitar AB, 08-758 37 09.

Vill du ställa ut?
Och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827, catharina@atomer.se

 

   Om denna konferens

Tid och plats: Tisdagen den 25 april 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. kl 9.00-16.20.

Program: Finns här

Allmän info: Finns här

Anmälan: På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad: 2995 kr plus moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. Begränsat antal platser. Först-till-kvarn gäller. Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder.

Rabatt: Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare. Samtliga namn behövs inte från början.

Arrangör: Atomer och bitar ab

Vill du också ställa ut?
Och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827, catharina@atomer.se

Utställare under dagen

Utskrift