klippremsa2

ALLMÄNT ANMÄLAN PROGRAM

 

halvl001

PROGRAM

Tid och plats

Tisdagen den 24 oktober 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm, Kl 9.00-16.40. Registrering från 08.30.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kl 09.00-09.10 Introduktion av dagen

Dagen introduceras av moderatorn Pär Ström.

Pär är civilingenjör och författare till ett tiotal böcker, de flesta om IT. Han har arbetat med IT på olika sätt i mer än 20 år. Han var ledamot av alliansregeringens IT-råd. Pär driver företaget Atomer och bitar.

09.10-09.50: Grunden för bra influencer marketing
Vigor Sörman, Splay

Vigor går igenom grunderna för influencer marketing. Vilka är egentligen dagens influencers, och hur skiljer de sig från gårdagens? Vilken räckvidd har influencers jämfört med räckvidden hos traditionella medier? Vad är det som gör influencer marketing så slagkraftig? Vad kan du förvänta dig för konvertering? Vigor redogör också för tillvägagångssätt i några konkreta case där Splay hjälpt annonsörer att nå sin målgrupp med influencer marketing. Sist ger han råd om hur du enkelt kommer igång med denna marknadsföringsform.

Vigor Sörman är grundare av Splay, som blev Sveriges första nätverk för YouTubers. Nu hjälper Splay företag att nå sin målgrupp via influencers i YouTube, Instagram, Facebook, Twitter och Snapchat.

09.55-10.35: Olika slags samarbeten med influencers
Robin Stenman, Tourn International

Robin går igenom ett antal kampanjer som Tourn genomfört för olika varumärken, vilket blir en exposé över olika typer av samarbeten som företag, organisationer och andra kan göra med influencers. Det finns ju så mycket mer än sponsrade inlägg – exempelvis kan influencers engageras för event och ambassadörskap. De olika samarbetsformerna har alla för- och nackdelar, och vad som passar bäst beror helt på förutsättningarna. Robin tar även upp hur kampanjerna genomförts, vilka plattformar som har använts och varför, samt hur kampanjerna mätts och vilket utfallet har blivit.

Robin Stenman är grundare och huvudägare i Tourn International. Företaget driver annonseringsnätverket Tourn.se, som kopplar samman reklamköpare med influencers, så att företag och andra på ett enkelt och effektivt sätt kan marknadsföra sina produkter i bloggvärlden och i sociala medier såsom Instagram, Twitter och Facebook.

10.40-11.00: KAFFE med smörgåsar och mingel

11.00-11.40: Juridiken – i gränslandet mellan yttrandefrihet och reklam
Tobias Eltell, Sveriges Annonsörer

Tobias tittar närmare på samarbetet mellan influencer och annonsör ur ett juridiskt perspektiv. Han försöker reda ut var gränsen för stjärnans yttrandefrihet går, och när det tippar över till reklam som bland annat regleras av marknadsföringslagen. Vad är tillåtet? Vilket ansvar har annonsören? Och hur ser överenskommelsen med stjärnan egentligen ut? När ska ett inlägg annonsmarkeras och hur ska detta ske? Vilket ansvar har annonsören för det som stjärnan skriver? Kan och bör annonsören styra stjärnan? Vad händer om hon/han förtalar konkurrenter till annonsören, eller rentav vänder sig mot sin annonsör?

Tobias Eltell är förbundsjurist på Sveriges Annonsörer och specialist bland annat på juridiken bakom influencer marketing.

11.45-12.25: Att sätta mål, välja nyckeltal och mäta effekten av influencer marketing
Alexander Gradin, Beatly

I sin föreläsning kommer Alexander gå in på djupet på dessa viktiga aspekter på influencer marketing:
– Hur värderar man influencers, och med vilka mättal?
– Hur bör vi sätta mål, och prioritera målen, för respektive plattform? Vad är rimliga mål och nyckeltal?
– På vilket sätt mäter vi, och varför? Hur räknar vi ut vår ROI?
– Fördelar och nackdelar med olika plattformar för vardera nyckeltal
– Case: Genomgång av hur mål sattes för kampanjer på olika plattformar och hur kampanjerna följdes upp

Alexander Gradin är en av grundarna av Beatly, som stått bakom stora influencer marketing-kampanjer för flera av Sveriges ledande varumärken och techbolag.

12.30-13.20: LUNCH

13.20-14.00: Case 1: Ellos resa inom influencer marketing
Louise Jacobson, Ellos

Influencer marketing har blivit en naturlig och strategisk del av Ellos marknadsföring. Louise kommer berätta om den resa Ellos gjort från noll till en omfattande användning av influencer marketing. Hon delar med sig av strategitänk, trix, do’s and dont’s och hur man ska tänka när det kommer till influencers.

Louise Jacobson är sedan fem år ansvarig för influencers och sociala medier på Ellos. Hon har varit med om att utforma Ellos digitala resa och företagets användning av influencer marketing. Louise var också med och tog fram den nya influencer-valutan som indexerades på KIA-index i augusti 2017.

14.05-14.45: Så lyckas du med ett influencersamarbete
Caroline Ensér, Bonnier Magazines and Brands

Vad ska man tänka på innan man anlitar en influencer, och vilka är de viktigaste fällorna man kan gå i? Caroline var med i den arbetsgrupp som IAB tillsatte för att utarbeta branschrekommendationer för hur annonsörers samarbete med influencers bör se ut, och i den här presentationen delar hon med sig av sina bästa råd och insikter. Det handlar bland annat om matchning, briefmallar, målformulering och att inte hindra influencern från att blomma ut med alltför detaljerade instruktioner. En mycket konkret och matnyttig presentation, som inleds med beskrivningen av ett framgångsrikt case.

Caroline Ensér är Head of influencer och Affärsområdeschef på Bonnier Magazines and Brands.

14.50-15.10: KAFFE med sötsak och mingel

15.10-15.50: Case 2: Att bygga varumärke genom influencer marketing
Alexandra Gahnström och Hanna Axelsson, Trygg-Hansa

Trygg-Hansa har i många år jobbat med att bygga nära relationer med några utvalda influencers för att nå målgruppen föräldrar. Syftet har varit, och är, att förbättra barns säkerhet. Influencer-samarbeten är idag en naturlig del i mediemixen på Trygg-Hansa, och de använder influencer marketing i de flesta av sina större kommunikationsinsatser. Alexandra och Hanna redogör för hur Trygg-Hansa via influencers jobbar med livsviktiga budskap som första hjälpen, brandövningar och babysim. Vad fungerar, och vad ska man tänka på?

Alexandra Gahnström är Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa, och Hanna Axelsson är kommunikationschef på företaget.

15.55-16.35: Influencer marketing mot en manlig målgrupp
Joachim Rittfeldt, Ninjas in Pyjamas

Säg ’influencer marketing’ och många tänker på smink, mode och unga tjejer. Nog stämmer det att väldigt många tunga influencers är tjejer och har kvinnliga följare, men det finns också en stor manlig värld inom influencer marketing. Joachim berättar om hur man lyckas med influencer marketing med manliga influencers som har män eller killar som följare. Vad skiljer sig mot den kvinnliga varianten, som det ju talas mest om? Vilka är framgångsfaktorerna när målgruppen är manlig? Joachim redogör också för ett antal influencer marketing-kampanjer som Ninjas in Pyjamas har genomfört för olika företag och organisationer som vill nå en manlig målgrupp.

Joachim Rittfeldt är marknadschef och social media manager på NiP, Ninjas in Pyjamas. NiP startade i Sverige år 2001 som ett lag i e-sporten Counter-Strike, men är nu en tung internationell community inom ett antal e-sporter.

16.40: Konferensen avslutas

Notera! Alla talare står själva för formuleringarna som presenterar deras företag/organisation.

 

Tid och plats

Tisdagen den 24 oktober 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. kl 9.00-16.40.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad

2995:- exkl moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. (Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder. Fakturering sker vid anmälan.)

Bra rabatt

Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare. Samtliga namn behövs inte från början.

OBS OBS VIKTIGT

Invänta en personlig bekräftelse via email på att vi har tagit emot anmälan.

Arrangör

Atomer och bitar AB, 08-758 37 09.

Vill du ställa ut?
Vill du bli utställare på konferensen, och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827 eller catharina@atomer.se

 

   Om denna konferens

Tid och plats: Tisdagen den 24 oktober 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. kl 9.00-16.40.

Allmän info: Finns här

Anmälan: På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad: 2995 kr plus moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. Begränsat antal platser. Först-till-kvarn gäller. Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder.

Rabatt: Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare.

Arrangör: Atomer och bitar ab

Vill du ställa ut?

Vill du bli utställare på konferensen, och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827 eller catharina@atomer.se

Andra aktuella konferenser 6 nov och 13 nov

gdpr-log

loggan