remsanpod3

ALLMÄNT ANMÄLAN PROGRAM

loggan

PROGRAM

Tid och plats

Måndagen den 13 november 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm, Kl 9.00-16.40. Registrering från 08.30.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kl 09.00-09.10 Introduktion av dagen

Dagen introduceras av moderatorn Pär Ström.

Pär är civilingenjör och författare till ett tiotal böcker, de flesta om IT. Han har arbetat med IT på olika sätt i mer än 20 år. Han var ledamot av alliansregeringens IT-råd. Pär driver företaget Atomer och bitar.

Kl 09.10-09.50: Danderyds sjukhus tre poddar – strategi och erfarenheter

Ingvor Farinotte, Danderyds Sjukhus

Danderyds sjukhus har idag tre poddar, alla med olika syfte och målgrupp. I sin presentation berättar Ingvor hur man tänkte när de planerades, hur poddarna har utformats och varför, samt vilka lärdomar man gjort. Först ut, redan 2014, var podden ’Föda barn’, som syftar till att göra blivande föräldrar tryggare. Den inspirerade andra aktörer att starta liknande poddar och Föda barn prisades förra året av Sveriges Kommunikatörer som ”Bästa kommunikation – offentlig organisation”. Danderyds sjukhus har även startat en podd som syftar till att underlätta rekryteringen av främst sjuksköterskor (’Akutsjukhuset’), samt en som tar upp det senaste inom kvinnosjukvården (’Freja’). I det senare fallet är syftet att bryta tystnaden kring kvinnosjukdomar. Ingvor, en eldsjäl för podcast, är initiativtagare till alla tre.

Ingvor Farinotte är presschef på Danderyds sjukhus. Det är ett av landets största akutsjukhus, som har som motto att patienter ska känna sig trygga och få bästa möjliga vård. Sjukhuset har en av Sveriges största kvinnokliniker, där omfattande forskning bedrivs. Varje år föds runt 6.700 barn på Danderyds sjukhus.

Kl 09.55-10.35: Podcast som kanalval – passar det er?

Fredrik Hillerborg, Onemotion IMC

När och hur passar podcast in i marknadsmixen, och hur samordnas poddsatsningen med andra kanaler och med den övergripande kommunikationsplanen? Ur ett strategiskt perspektiv – är podcast lämpligt för din organisation? Vilka är styrkorna och svagheterna med podcast som kanal, men hänsyn till sådant som målgrupper, konsumtionsmönster, lyssningsbeteende och räckvidd? Fredrik går igenom allt detta, och redogör slutligen för några exempel på lyckade och misslyckade podcastsatsningar.

Fredrik Hillerborg är konsult på kommunikationsbyrån Onemotion IMC, samt verksam som adjunkt i Strategisk kommunikation vid Karlstad Universitet. Vidare har han stor personlig erfarenhet av podcastproduktion genom att han sedan 2014 driver den mycket populära podden Lära Från Lärda.

Kl 10.40-11.00: KAFFE med smörgås och mingel

Kl 11.00-11.40: Skapa sug efter er podd genom känslor och rätt format

Anders Elfström, Filt

Vid starten har en podcast 0 lyssnare och 0 prenumeranter. En grundförutsättning för att få lyssnare är att innehållet är både givande och underhållande. En podd består enbart av ljud, och man måste vara sugen för att lyssna på den. Det är inte som en text som man kan skumma igenom och ändå förstå. En bra podd förmedlar kunskap med hjälp av känslor. Det är de personliga känslorna och berättelserna som fastnar hos lyssnaren efteråt. För att skapa suget att lyssna behövs ett slagkraftigt och tydligt format med ett roligt och lärorikt innehåll som förmedlas med känslor. Anders delar med sig av den rika erfarenhet på området som produktionsbolaget Filt har ackumulerat med åren. (Förklaring: Ett podcastformat är programmets ”koncept” – hur det läggs upp med avseende på sådant som längd, dokumentär eller studio-inspelning, antal programledare, ton, antal gäster, kändisar eller okända, och så vidare. Formatet är normalt detsamma för alla program i serien.)

Anders Elfström är VD för radioproduktionsbolaget Filt, som han också har grundat. Filt har funnits sedan 2002, och har gjort över 3000 radioprogram för Sveriges Radio, bland annat ”Stil” i P1, ”Kropp & Själ” i P1 och ”Verkligheten” i P3. Filts dotterbolag Filt Hinterland har kommersiella kunder och har gjort podcasts för ett antal kända företag och organisationer, såsom Ikea, Telia Sverige, Arla, Amnesty, MSB och RFSU.

11.45-12.25: När podcastbeslutet är fattat – före, under och efter produktionen

Stefan Hammarbäck och Niklas Gerholm, Fredagskänsla

– Vad ska man tänka på INNAN man gör en podcast? Ska man göra en egen podcast, eller synas i en existerande? Vad avgör ert val? Om ni vill synas i en existerande podcast, vilken i så fall, och hur?
– Vad ska man tänka på NÄR man gör en podcast? Ska ni producera själva eller anlita ett produktionsbolag? Vad vill ni få sagt, varför vill ni säga det och hur får ni det sagt? Hur gör ni ert budskap tillräckligt generellt för att locka önskad målgrupp, samtidigt som ni är tillräcklig specifika för att vara intressanta? Hur får ni med ert budskap utan att lyssnarna uppfattar podden som ”reklamig”?
– Vad ska man tänka på EFTER att man gjort en podcast? Er podcast kommer inte att få någon automatisk spridning – precis som en reklamfilm eller jingelannons måste den spridas för att uppnå effekt. Hur sprider ni er podcast?

Stefan Hammarbäck (säljchef) och Niklas Gerholm (innehållsskapare) är grundare av podproduktionsbolaget Fredagskänsla AB samt produkten Podcasterian, som är poddvärldens egen mediabyrå. De ligger båda bakom framgångsrika poddar som Punschverandan och Blandbandet, och har skapat företags- och organisationspoddar som ’Nörd och Novis’ och ’Jag vill bara att allt ska bli bra’.  Stefan har en bakgrund som kommersiell projektledare på MTG, säljare inom accountbased marketing och IP-annonsering samt account manager på Storkundsgruppen inom finansbolaget Söderberg och Partners. Niklas är digital entreprenör och har ett långt förflutet inom säljvärlden tillsammans med Stefan på Söderberg och Partners. Dessutom har han jobbat som krönikör, givit ut en e-bok och ett rollspel samt drivit många projekt och en start up inom samhällsengagemangssektorn. Idag driver han förutom Fredagskänsla en IT-byrå samt utvecklar en helt ny datingapp som enklast beskrivs som rena antitesen till Tinder. Dessutom föreläser han då och då.

Kl 12.30-13.20: LUNCH med mingel

Kl 13.20-14.00: Lyssning, download, lyssnare – hur mäter man egentligen podcast?

Fredrik Hermansson, Acast

Att mäta genomslaget av poddar är lika viktigt som att mäta annan marknadsföring – men fram till nu har det varit invecklat och resultaten har varit svåra att jämföra. Fredrik, som har deltagit i Sveriges Annonsörers arbete med att ta fram en svensk podcastvaluta, tar utgångspunkt i den bakomliggande teknikens inneboende utmaningar avseende mätning när han går igenom hur en organisation idag mäter resultaten av sin podcast-satsning. Han tar också upp hur Acast med sin speciella teknik har förändrat podcast som medium och därmed skänker kommunikatörer nya möjligheter att nå ut med sitt budskap.

Fredrik Hermansson är försäljningschef för Acast i Sverige. Han har jobbat med digital kommunikation i 10 år, deltagit i lanseringen av Acast i Sverige och som nämnts varit med i framtagandet av en svensk podcast-valuta. Acast är Sveriges största teknikplattform för podcast – mer än 450 podcasts i Sverige använder sig av deras teknik. Företaget står idag för ca 80% av de kommersiella podcastmarknaden i Sverige. Acast tillhandahåller world wide över 50 miljoner lyssningar i månaden.

Kl 14.05-14.45: Podcasting – hur man undviker grynnor och diken

Stefan Jahge, Podverkstan

Podcast ger jättestora möjligheter, men det finns också en hel del fällor man kan gå i. Stefan tar avstamp i sin långa erfarenhet och går igenom hur man ska göra, vad ska man tänka på för att inte köra i diket, samt varför. Kalla det gärna en form av överlevnadsguide.

Stefan Jahge är en del av Podverkstan-kollektivet. Han arbetar med innehållsmarknadsföring och podcasts sedan 2010.

Kl 14.50-15.10: KAFFE med sötsak och mingel

Kl 15.10-15.50: Ny teknik, trender och utvecklingsmöjligheter för podcast

Martin Lindeskog, podcast-evangelist

Poddradio befinner sig i mycket snabb utveckling. Det kommer mängder med nya appar och tjänster på nätet som ger nya möjligheter för den som producerar podcast. Vilka är de viktigaste nyheterna? Och i nästa steg, vad händer härnäst? Går utvecklingen från fysisk studio till mobil utrustning för inspelning? Kommer de mobila enheterna att vara på samma nivå som en ljudstudio? Hur kommer podcastuniversum att se ut om några år?

Martin Lindeskog är en visionär poddradiopratare och social-media-evangelist. Han har bloggat sedan 2002, startade sin första podcast 2006, driver Göteborg Podcasting Meetup (GOT Poddradio) och podden EGO NetCast. Martin har också nyligen startat paraplysajten TeaParty.media för att kunna sprida bättre idéer när det gäller nya medier, affärsfilosofi och det goda livet (inklusive te), bl.a via Produktiviteet.se.

Kl 15.55-16.35: Att producera sin podcast själv – allt det praktiska

Timmie Strandberg, Podbyrån

Ni har bestämt er – ni ska producera er podcast själva. Men vad gör ni nu? Vad ska ni tänka på innan ni börjar? Hur spelar man in? Vilken mikrofon och vilken apparat ska ni ha? Vilka krav ställs på miljön? Vilka är de klassiska misstagen att undvika? Vilka programvaror behöver ni? Vad innebär det att klippa? Vilka är de viktigaste verktygen? Och hur distribuerar ni er podd? Timmie kommer prata om praktiken, tekniken och processen som ligger bakom en välljudande podcast. Om att gå från idé till färdig ljudfil och rakt in i lyssnarnas öron.

Timmie Strandberg är musik- och ljudproducent samt grundare av Podbyrån, det enda företaget i Sverige som enbart erbjuder tjänster inom professionell podcastproduktion. Podbyrån har varit med och producerat högkvalitativa podcasts till och i samarbete med exempelvis HD Sydsvenskan, Skånetrafiken, Viktväktarna, Helsingborgs Dagblad, Krogguiden, Doro, Anders Jansson & Johan Wester, Resultify, författarna Ninni Schulman & Caroline Ericsson, Lund Comedy Festival, inspiratörerna Navid Modiri och Björn Natthiko Lindeblad och många fler.

Notera
Alla talare står själva för formuleringarna som presenterar deras företag/organisation.

 

Tid och plats

Måndagen den 13 november 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. Kl 9.00-16.40. Registrering från 08.30.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad

2995:- exkl moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. (Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder. Fakturering sker vid anmälan.)

Bra rabatt

Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare. Alla namn behövs inte från början.

OBS OBS VIKTIGT

Invänta en personlig bekräftelse via email på att vi har tagit emot anmälan.

Arrangör

Atomer och bitar AB, 08-758 37 09.

Vill du ställa ut?
Vill du bli utställare på konferensen, och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827 eller catharina@atomer.se

 

   Om denna konferens

Tid och plats: Måndagen den 13 november 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. kl 9.00-16.40.

Program: Finns här

Allmän info: Finns här

Anmälan: På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad: 2995 kr plus moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. Begränsat antal platser. Först-till-kvarn gäller. Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder.

Rabatt: Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare. Alla namn behövs inte från början.

Arrangör: Atomer och bitar ab

Vill du ställa ut?

Vill du bli utställare på konferensen, och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827 eller catharina@atomer.se

Andra aktuella konferenser

halvl001

En konferens om Influencer Marketing, som går den 24 oktober i Stockholm. Mer info här!

gdpr-log

GDPR-dagen går den 6 november i Stockholm. Mer info här!