hejaremsa

ALLMÄNT ANMÄLAN PROGRAM

im-log

pro

Tid och plats

Onsdagen den 6 mars 2019, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm, Kl 9.00-16.40. Registrering från 08.30.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

08.30-09.00: Registrering

09.00-09.10: Inledning

09.10-09.55: Hur man gör slagkraftig influencer marketing via video
Anders Westerlund, United Screens

Anders delar med sig av insikter, kunskap, trender och olika case kring hur företag och andra organisationer framgångsrikt kan använda sig av influencer marketing och optimera användandet av YouTubes plattform i sin marknadsföring. Hur tar man fram kreativa och genomslagskraftiga lösningar i samarbete med youtubers som har lyskraft och många följare?

Anders Vesterlund är Säljchef på United Screens, Nordens största medieföretag inom online video. Anders leder ett team som arbetar med många av Sveriges största kunder, mediebyråer och annonsörer, och arbetar dagligdags med att ta fram kreativa och slagkraftiga lösningar via United Screens youtubers. Anders har 15 års erfarenhet inom den digitala mediebranschen, där han bland annat har arbetat för Schibsted som mediasäljare under många år men även som programmatisk specialist. Hans expertkunskaper ligger inom att hitta effektiva lösningar på Youtube där branding och performance marketing möts.

10.00-10.20: KAFFE MED SMÖRGÅS

10.20-11.05: Så jobbar Bris med influencer marketing
Anna Vorne, Bris

Bris måste ständigt förnya sig i takt med barns och ungas förändrade kommunikationsvanor. Föredraget tar avstamp i tre case där Bris anlitat influencers för att nå ut till maximalt antal barn och unga. Hur går man tillväga? Vilka fallgropar ska man undvika? Anna tar upp såväl lyckade satsningar som en och annan dikeskörning – och vad man kan lära av dem.

Anna Vorne är kommunikatör och projektledare på Bris. Hon är utbildad journalist med mångårig erfarenhet inom magasinsbranschen. Bris är en politiskt och religiöst oberoende ideell organisation som startade 1971 efter att en 2-årig flicka i Stockholm slagits ihjäl av sin styvfar. Kärnverksamheten är stöd och hjälp till barn och unga som mår dåligt, via telefon, chatt och mejl. Bris erbjuder även gruppstöd till barn och föräldrar med olika behov. Parallellt med stödverksamheten jobbar Bris med politisk påverkan för att förbättra livsvillkoren för barn och unga i utsatta situationer.

11.10-11.55: Så jobbar Kidsbrandstore med mikro-influencers
Malin Vanebro, Kidsbrandstore

Dagens mest kända Influencers försörjer sig på betalda samarbeten och deras följare tröttnar lätt på all reklam, och oftast minskar trovärdigheten då inlägg efter inlägg är sponsrat. Att arbeta med så kallade mikro-influencers, som kanske har mellan 1000 och 5000 följare var, kan därför vara ett smart strategiskt drag. Spridningen är inte lika stor men trovärdigheten är enormt mycket högre. Malin berättar om hur Kidsbrandstore arbetar med 400 mikro-influencers, och vad man ska tänka på för att lyckas.

Malin Ganebro är social media manager på Kidsbrandstore, där hon har jobbat i 7 år, i stort sett sedan företaget drog igång sin verksamhet i september 2011. Hon har jobbat på nästan alla avdelningar men fick chansen att ensam lägga grunden för företagets Influencer Marketing under våren 2017. Idag arbetar hon tillsammans med ca 400 influencers i Sverige, 300 i Norge och 50 i Danmark. Kidsbrandstores Instagramkonto sköts uteslutande av Malin och är till 95% uppbyggt av Influencerbilder. Kidsbrandstore har dubblat sin omsättning varje år sedan starten och är idag Nordens största webbutik med försäljning av kvalitetskläder och accessoarer för ungdomar. Arbetet med mikro-influencers har det senaste året varit en starkt bidragande orsak till företagets awareness och höga procent i andel nya kunder. Satsningen på de som faktiskt bär kläderna har burit frukt!

12.00-13.00: LUNCH MED MINGEL

13.00-13.45: Att sätta mål, välja nyckeltal och mäta effekten av influencer marketing
Alexander Gradin, Beatly

I sin föreläsning kommer Alexander att gå in på djupet på dessa viktiga aspekter på influencer marketing:

– Värdering av influencers – ersättningsnivåer och hur du kan minimera risker på bästa sätt
– Målsättning och mätning av nyckeltal inför kampanjer
– Hur du mäter resultat, definierar nyckeltal och kommer fram till ett synligt ROI
– Praktiska, verkliga kundcase på hur ledande konsumentvarumärken nått ett mätbart och tydligt resultat
– Praktiska kom-igång-själv-tips (Bl.a. ROI-kalkyl, brief-mall delas ut som freebie som kan användas själv)

Alexander Gradin är systemutvecklare samt en av grundarna av Beatly, som är ett av Nordens ledande Influencer Marketing-nätverk och plattformar för att samarbeta med primärt micro-influencers (10-100K följare). Beatly har kunder såsom Apoteket, Zeta di Luca, SodaStream, Procter & Gamble och Cetaphil, har gjort kampanjer i 14 länder och funnits sedan 2015.

13.50-14.35: Juridiken – i gränslandet mellan yttrandefrihet och reklam
Tobias Eltell, Sveriges Annonsörer

Tobias tittar närmare på samarbetet mellan influencer och annonsör ur ett juridiskt perspektiv. Han försöker reda ut var gränsen för influencerns yttrandefrihet går, och när det tippar över till reklam som bland annat regleras av marknadsföringslagen. Vad är tillåtet? Vilket ansvar har annonsören? Och hur ser överenskommelsen med influencern egentligen ut? När ska ett inlägg annonsmarkeras och hur ska detta ske? Vilket ansvar har annonsören för det som influencern skriver? Kan och bör annonsören styra influencern? Vad händer om hon/han förtalar konkurrenter till annonsören, eller rentav vänder sig mot sin annonsör?

Tobias Eltell är förbundsjurist på Sveriges Annonsörer och specialist bland annat på juridiken bakom influencer marketing.

14.40-15.00: KAFFE MED SÖTSAK

15.00-15.45: Hur Länsstyrelsen använder influencers för att nå unga med präktiga budskap
Karin Ladberg, Länsstyrelsen i Västra Götalands län

För att nå unga vuxna med budskap kring alkohol, narkotika, doping, tobak och spelmissbruk använder Länsstyrelsen YouTube och influencers. När en influencer framför ett budskap på sitt sätt når det fram så mycket bättre än när Länsstyrelsen själv går ut. Komikern Lucas Simonssons sketch om antilangning fick till exempel över 400 000 visningar på Instagram och nästan 350 kommentarer. Det gäller emellertid att hålla tungan rätt i munnen när man väljer influencers och kanaler på Youtube, framför allt som myndighet – det är en balansgång mellan att vara cool (för att nå fram) och regelverk, mänskliga rättigheter, jämlikhetsperspektivet och hållbarhetsmålen. Därför har Länsstyrelserna gjort en genomarbetad upphandling av förmedlare av influencers för att kvalitetssäkra kommunikationen och få den att stämma överens med den statliga värdegrunden och de uppdrag som regeringen ger Länsstyrelsen.

Karin Ladberg är kommunikationsstrateg på Länsstyrelsen i Västra Götalands län och jobbar med nationell kommunikation inom beroendeområdena ANDTS (alkohol, narkotika, tobak, doping och spel). Hon har också varit med och genomfört upphandlingen av förmedlare av influencers för landets länsstyrelser.

15.50-16.35: Influencer marketing för den växande målgruppen 45+
Siri Östlund, Ywonn

Vi lever allt längre, och blir alltmer digitala långt upp i åldrarna, så varför glöms målgruppen 45 år och uppåt så ofta bort i de sociala medierna? Denna dragning handlar om varför man ska nå denna målgrupp med hjälp av trovärdiga influencers, och hur man gör för att lyckas.

Siri Östlund är tidigare marknadschef med bakgrund inom mode och TV som tillsammans med sina delägare startade Ywonn i slutet av 2017. Ywonn är en nytänkande och modern digital byrå som är specialister på att skapa kreativa koncept och erbjuda en brygga in i Sveriges mest köpstarka, digitala och växande målgrupper: de i åldrarna 45 och uppåt. Bolaget startades med målet att se till att alla åldrar ska ta plats i det digitala medialandskapet. Hos Ywonn finns välkända profiler med långa karriärer, spännande vägval och oanade livsstilar i sin erfarenhetsbank. Ywonn skapar trovärdig och relevant kommunikation med långsiktigt varumärkesbyggande i fokus med hjälp av ambassadörer samt erbjuder strategisk rådgivning i de sociala kanalerna.

16.40: KONFERENSEN AVSLUTAS

Notera! Alla talare står själva för formuleringarna som presenterar deras företag/organisation.

 

Tid och plats

Tisdagen den 24 oktober 2017, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. kl 9.00-16.40.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad

3390:- exkl moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. (Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder. Fakturering sker vid anmälan.)

Bra rabatt

Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare. Samtliga namn behövs inte från början.

OBS OBS VIKTIGT

Invänta en personlig bekräftelse via email på att vi har tagit emot anmälan.

Arrangör

Atomer och bitar AB, 08-758 37 09.

Vill du ställa ut?
Vill du bli utställare på konferensen, och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827 eller catharina@atomer.se

 

   Om denna konferens

Tid och plats: Onsdagen den 6 mars 2019, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. kl 9.00-16.40.

Allmän info: Finns här

Anmälan: På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad: 3390 kr plus moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. Begränsat antal platser. Först-till-kvarn gäller. Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder.

Rabatt: Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare.

Arrangör: Atomer och bitar ab

Vill du ställa ut?

Vill du bli utställare på konferensen, och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827 eller catharina@atomer.se