remsanpod3

ALLMÄNT ANMÄLAN PROGRAMpodlog

 

 

PROGRAM

Tid och plats

Måndagen den 10 december 2018, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm, Kl 9.00-16.40. Registrering från 08.30.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

09.00-09.10: Inledning

09.10-09.50: Format för poddar – vilka format finns, och när passar de?
Erik Klarén, Munck

Alla kan göra en podcast idag – men hur ska den låta för att människor faktiskt ska vilja lyssna? Formatet är grundläggande och handlar inte bara om hur många som ska höras i avsnitten eller hur långt ett avsnitt bör vara. Allt handlar i grunden om vad man vill uppnå och vem man vill nå. Beroende på svaren kan podden bli en dokumentär, en sitcom eller en intervjuserie. Erik ger här sina bästa tips om vad som bygger ett bra format för ett visst syfte – och vad man bör undvika.

Erik Klarén är medgrundare och delägare av Munck -– Skandinaviens största podd- och radioproduktionsbolag. Där arbetar han med programutveckling inom såväl branded content som public service.

09.55-10.35: Podcast som verktyg i offentlig kommunikation
Ola Billger, Socialstyrelsen

Socialstyrelsen använder podden ”På Djupet” som en integrerad del av sin kommunikation. Det handlar om att utveckla de digitala kanalerna, fördjupa samtalet med målgrupperna och utveckla nya arbetssätt. Ola, som har lett arbetet med podcastsatsningar på två myndigheter, berättar om poddar som verktyg för att utveckla offentlig kommunikation.

Ola Billger är kommunikationsdirektör på Socialstyrelsen och arbetar bland annat med att utveckla myndighetens kommunikation och digitala arbetssätt. Han föreläser om podcasts och utvecklingsfrågor och har tidigare arbetat som redaktionschef på Svenska Dagbladet och kommunikationschef på Konkurrensverket.

10.40-11.00: KAFFE med rejäl smörgås

11.00-11.40: Nio steg till en lyckad företagspodd
Ulrika Peyron, Cision Norden

Hur gör man en företagspodcast, varför ska man göra den, och hur får man någon att lyssna på ens podd?  Under Ulrikas presentation får du följa med på en resa genom 9 steg för att lyckas med poddandet. Med en företagspodd skapar du din egen plattform där du sätter agendan. Dessutom är öronen alltid lediga och utgör därför ett outnyttjat sinne!

Ulrika Peyron är marknadschef för Cision i Norden, och för henne är poddar en självklar del av marknadsföringen. Poddar funkar både varumärkesbyggande och som utbildningsmaterial. Ulrika är med och driver Cisions framgångsrika podcast ’Passion för kommunikation’ med över 3000 lyssnare per månad. Cision är ett världsledande företag med kontor i ett stort antal länder på flera olika kontinenter som levererar kommunikationslösningar inom både IR och PR. Cisions kunder använder dem för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka medier och mäta effekten av sin kommunikation. Cisions nordiska kontor består av idag 85 personer som tillsammans bearbetar alla de nordiska länderna.

11.45-12.25: Storytelling med kreativ ljudanvändning – och konsten att intervjua
Colm O’Callaghan, Brid

Colms föreläsning är indelad i två: 1) Olika ljudeffekter, musik, ton och stil påverkar storytelling oerhört mycket. Colm tittar på olika poddar och hur deras skapare jobbar med ljud för att få fram budskapet. 2) En annan nyckelfaktor i varje podd är en bra intervju. Många poddar idag är helt baserade på en intervju med en intressant person. Varför fungerar vissa medan andra inte fungerar alls? Hur gör man en bra intervju? Vad ska man tänka på och vad ska man undvika? Colm tar avstamp i de hundratals intervjuer han genomförde med statsministrar, popstjärnor och analytiker under sin tid som TV-journalist.

Colm O’Callaghan driver byrån Brid, som är verksam inom content marketing med en särskild fokus på hållbarhet. Han har tidigare jobbat med radio och TV i nästan 20 år.

12.30-13.20: LUNCH med podcastmingel

13.20-14.00: Podcast som kanalval – passar det er?
Fredrik Hillerborg, Onemotion IMC

När och hur passar podcast in i marknadsmixen, och hur samordnas poddsatsningen med andra kanaler och med den övergripande kommunikationsplanen? Ur ett strategiskt perspektiv – är podcast lämpligt för din organisation? Vilka är styrkorna och svagheterna med podcast som kanal, men hänsyn till sådant som målgrupper, konsumtionsmönster, lyssningsbeteende och räckvidd? Fredrik går igenom allt detta, och redogör slutligen för några exempel på lyckade och misslyckade podcastsatsningar.

Fredrik Hillerborg är konsult på kommunikationsbyrån Onemotion IMC, samt verksam som adjunkt i Strategisk kommunikation vid Karlstad Universitet. Vidare har han stor personlig erfarenhet av podcastproduktion genom att han sedan 2014 driver den mycket populära podden Lära Från Lärda.

14.05-14.45: Erfarenheter och användbara tips efter 200 avsnitt
Pia Tegborg och Thomas Barregren, KNTNT

Utan förkunskap eller erfarenhet av ljud startad Pia Tegborg och Thomas Barregren det som fem år senare är Sveriges äldsta podcast inom marknadsföring och kommunikation: KNTNT Radio. Efter mer än 200 avsnitt har de samlat på sig massor av kunskap och erfarenhet om allt från att boka intervjupersoner till att rädda en inspelning med dålig ljudkvalitet. I detta föredrag delar Pia och Thomas med sig av sina erfarenheter och ger dig konkreta och handfasta tips på saker att tänka på. Detta tar de upp:
Välja format, Boka och genomföra intervju, Intervjua någon på distans, Vinkla innehållet, Välja mikrofon och inspelningsutrustning, Därför ska du och gästen ha hörlurar, Saker att tänka på när man är två eller fler i samma rum, Hitta rätt i djungeln av redigeringsprogram och ljudmoduler, Fixa proffsljud, Juridik att hålla koll på, Rubrikens betydelse för lyssnarsiffrorna, Glöm inte att ta bilder, Så får du ut podden, Locka och behålla lyssnare, Läsa och förstå, Lyssnarstatistik, Lyssnarkontakt

Föredraget hålls av Pia Tegborg och Thomas Barregren från den strategiska IT- och kommunikationsbyrån KNTNT (uttalas som det engelska ordet content). De hjälper företag att driva lång eller komplex försäljning med content marketing och IT-lösningar. Deras podcast är en del av deras egen content marketing. Varje vecka samtalar Pia och Thomas med en gäst om marknadsföring och försäljning i allmänhet, content marketing och inbound marketing i synnerhet, och näraliggande ämnen som kommunikation, PR, varumärke, SEO, sociala medier, native advertising, reklam med mera. Du hittar alla avsnitt på https://www.kntnt.se/radio.

14.50-15.10: KAFFE med sötsak

15.10-15.50: Snacka om brott – så arbetar Brå med podcast
Monica Landergård, Brottsförebyggande rådet

Brott och brottslighet engagerar och berör väldigt många. Brå tar regelbundet fram mängder av kunskap och forskning samt publicerar statistik. Det är kunskap som ska kommuniceras i de olika kanaler där målgrupperna befinner sig. För att göra Brås kunskap ytterligare relevant växte tankarna fram på att starta en podd. Syftet var bland annat att göra kunskapen mer tillgänglig för målgrupperna och att podden skulle komplettera de övriga kommunikationskanaler som Brå använder. Resultatet blev podden ”Snacka om brott”. Sedan våren 2015 har Brå publicerat 17 avsnitt som nedladdats omkring 645 000 gånger. Monica berättar om hur Brå jobbar med podden, vilka val som har gjorts beträffande format och annat, och vilka lärdomar de dragit.

Monica Landergård är pressekreterare på Brå sedan 2011, samt projektledare för Brås podd ”Snacka om brott”. Hon har tidigare arbetat som informationschef på Polishögskolan och som journalist. Hon har också arbetat med marknadsföring på Stockholms stadsteater och som pedagog i förskolan. Brå är en myndighet som verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten öka i samhället. Det gör Brå bland annat genom att fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsförebyggande arbete och samhällets reaktioner på brott. Brå ansvarar även för den officiella kriminalstatistiken. Sedan januari 2018 är Center mot våldsbejakande extremism inrättat vid Brå. Myndigheten har cirka 150 anställda.

15.55-16.35: Ny teknik, nya trender, utvecklingsmöjligheter för podcast
Martin Lindeskog

En växande trend på sociala medier är att starta en podd. Poddradiosfären utvecklas i snabb takt genom att det kommer mängder av appar, tjänster och nya möjligheter att producera poddar. Hur hörs och syns man i bruset av nya medier? Vilka nyheter är viktigast och vilka blir framtidens nya tekniker? Går utvecklingen från fysisk studio till mobil utrustning för inspelning? Kommer de mobila enheterna att vara på samma nivå som en ljudstudio? Och i nästa steg, vad händer då? Hur kommer podcastuniversum att se ut om några år?

Martin Lindeskog är en visionär poddradioproducent, författare och rådgivare inom nya medier. Han har bloggat och jobbat med sociala medier sedan 2002. Redan 2006 startade han sin första podcast, EGO NetCast, och idag driver han Göteborg Podcasting Meetup (GOT Poddradio). På den framtida sajten, PoddRadio.org, kommer Martin att blogga om nya medier, poddradioprogram och affärsfilosofi i allmänhet. TeaBookSketches.com är en ny webbplats där du kan läsa mer om hans första bok om te, självpublicering, och det goda livet.

16.40: Konferensen avslutas

 

Notera
Alla talare står själva för formuleringarna som presenterar deras företag/organisation.

 

Tid och plats

Måndagen den 10 december 2018, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. Kl 9.00-16.40. Registrering från 08.30.

Anmälan

På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad

3290:- exkl moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. (Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder. Fakturering sker vid anmälan.)

Bra rabatt

Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare. Alla namn behövs inte från början.

OBS OBS VIKTIGT

Invänta en personlig bekräftelse via email på att vi har tagit emot anmälan.

Arrangör

Atomer och bitar AB, 08-758 37 09.

Vill du ställa ut?
Vill du bli utställare på konferensen, och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827 eller catharina@atomer.se

 

   Om denna konferens

Tid och plats: Måndagen den 10 december 2018, på Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm. Kl 9.00-16.40. Registrering från 08.30.

Program: Finns här

Allmän info: Finns här

Anmälan: På formuläret här, via telefon 08-758 37 09 eller epost anmalan@atomer.se.

Kostnad: 3290 kr plus moms. Lunch samt kaffe fm & em ingår. Begränsat antal platser. Först-till-kvarn gäller. Anmälan är bindande, men det går bra att skicka någon annan istället vid förhinder.

Rabatt: Kom 3, men betala för 2, eller kom 6, betala för 4. Och så vidare. Alla namn behövs inte från början.

Arrangör: Atomer och bitar ab

Utställare under dagen:
TalosMedia_logo_20181031_1200x520

 

Vill du också ställa ut?

Vill du bli utställare på konferensen, och komma i kontakt med målgruppen? Kontakta Catharina Ström på 0708-244 827, catharina@atomer.se

Annan aktuell konferens

multik1

En konferens om Mångkulturell kommunikation, information och marknadsföring. Mer info här!